Kiedy przychodzi moment, kiedy trzeba się pouczyć, wszystko jest bardziej zajmujące niż nauka. Komputer nagle staje się jeszcze bardziej interesujący, zaległe e-maile wymagają natychmiastowej odpowiedzi… A nauczyć się trzeba.
Jak to robić skuteczniej?
Uprzątnięcie stanowiska nauki, a i całego pokoju, gdzie będziemy się uczyć, nie jest tylko marudzeniem naszych mam. Jest to dość kluczowy element skutecznej nauki – brak zbędnych przedmiotów wokół rzeczywiście pomaga skoncentrować się na materiale do opanowania.
Powinniśmy pamiętać o tym, że zdolności do skupienia uwagi na jednej rzeczy są ograniczone. Z tego powodu wielogodzinne zakuwanie bez przerw często jest mniej skuteczne. Ta zasada dotyczy nie tylko przyswajania wiedzy.
Rzeczywiście pasjonuje Cię opisywana problematyka? Skoro tak, to poza tym zobacz treść (
https://varsovia.edu.pl/), którą znajdziesz w podobnym serwisie.
Bez robienia sobie czasu na odpoczęcie gorzej także pracujemy. Jesteśmy zdolni do koncentrowania się bez przerwy kilkadziesiąt minut, a zaczynając pracę nawet godzinę. Po tym czasie, żeby nie stracić koncentracji, powinno się zrobić sobie pięć do dziesięciu minut
przerwy. Pauzy mają także inną rolę – to w tym czasie
nowo nabyta wiedza ma szansę się utrwalić.
Kolejną istotną rzeczą
jest zaangażowanie większych ilości obszarów mózgu. Chodzi tu o bardziej zróżnicowane i kreatywne podejście do nauki. Nie ma co nabijać
się z osób, które podczas nauki gestykulują, używają masy kolorów do podkreśleń, wyśpiewują sobie informacje. To ci ludzie uczą się skuteczniej. Dają szansę
zajęcia wielu obszarów mózgu i w ten sposób zazwyczaj więcej
zapamiętują. Paradoksalnie, mniej się też dekoncentrują, gdyż kreatywniejsze części mózgu mają zajęcie i nie poszukują atrakcji poza podręcznikami.
Także z tego powodu doskonale sprawdzają się każdego rodzaju rysunki, wykresy. Ich głównym zadaniem
jest jednak systematyzowanie wiedzy i
nauka przez wsparcie zapamiętywania.